Menü Bezárás

← Visszalépés a Határtalanul pályázat főmenübe.

Határtalanul! Nemzeti összetartozás témanap 2015

Május 26-án azért gyűltek össze iskolánk felsős tanulói, hogy közös programjainkkal kifejezzük: országunk trianoni, 1920. június 4-én történt feldarabolása ellenére az egykori Nagy-Magyarország népeit köztük Erdélyt szeretjük, velünk együttérzünk, meg akarjuk ismerni történetüket. Először azt a kis műsorunkat adtuk elő a szeretetről és összetartozásról, amelyet Erdélybe is elvittünk és ott bemutattunk a gyergyószentmiklósi diákoknak. Ezután csapatokba osztottuk a gyerekeket és elindultak a 11 állomás felé.

HATÁRTALANUL!  Nemzeti Összetartozás témanap programja

I. Összetartozás-műsor 1. Wass Albert monda a székelyek eredetéről 2. Benedek Elek: Dal a szeretetről, 3Összetartozunk dal–Balázs Pál 4. Tamás István: Tiéd ez az ország, 5. Ismerős Arcok : Egy vérből valók vagyunk  6.Bobula Ida: A mi határunk, 7. Magyar és székely himnusz

II.Erdély-vetélkedő – forgószínpadszerű – 11 csapat teremről-teremre vándorol

1.Rakd ki a híres személy puzzle-jét. Ki ő? Mit tudsz róla? (Kolozsvári Mátyás-szobor)

2.Kit látsz a képen? Miről híres? (Arany János, Ady Endre, Benedek Elek, Bethlen Gábor, Tamási Áron)

3 Illeszd össze!   Híres személyek – születési hely (Ady Endre-Érdmindszent, Arany János-Nagyszalonta, Benedek Elek –Kisbacon, Kölcsey Ferenc -Sződemeter-Cseke, Tóth Árpád –Arad, Wass Albert –Válaszút, Áprily Lajos-Brassó, Németh László –Nagybánya, Sütő András-Pusztakamarás, Tamási Áron- Farkaslaka, Reményik Sándor-Kolozsvár, Dsida Jenő-Szatmárnémeti)

4.Erdély-teszt

5. Mely folyók partján fekszenek ezek az erdélyi nagyvárosok? Mutasd meg a térképen! Nagyszalonta, Nagyvárad, Kolozsvár, Torda, Székelyudvarhely

6.Mi ezeknek a tárgyaknak a székely neve?(10 népnyelvi szó: pl pityóka, pufulet, stb)

7. Térkép: Számold ki milyen távolságra van Hatvan és Gyergyószentmiklós légvonalban!

8. Címerek: Mely város, országrész címerei a következők? (Hatvan, Erdély, Kolozsvár, Székelyudvarhely, Gyergyószentmiklós)

9.Idézetek: Írd le az idézet 2. sorát is. Ki mondta? –internetes feladat

10.Utcajegyzék: Válaszd ki Hatvan utcajegyzékéből az erdélyi vonatkozású utcákat!

11. Csapatnévelemzés – erdélyi ihletettségú nevek magyarázata

III. Pár szó Trianonról, kisfilmek Erdélyről (osztályonként )  (Erdély virágai, A titokzatos Erdély, A tordai sóvidék, Renhagyó történelemóra – Erdély népei és vallásai, a Gyilkos-tó mondája, a Szent Anna-tó mondája)

VI. Zsűrizés, ajándékok kiosztása.

Határtalanul Nemzeti összetartozás témanap képei


Határtalanul pályázat

Riport erdélyi tanulmányútról 2014 (Mária Rádió)

Határtalanul! Erdély 2014


Erdélyi tanulmányi kirándulás útinaplója 2014 április 28-tól május 2-ig


A Hatvan Online „Határon túli tanulmányút” című cikke


Határtalanul!

Tanulmányi kirándulás Erdélyben 

A Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola tanulói és tanárai köszönetet mondanak az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, hogy 23.000 Ft-tal támogatta a HATÁRTALANUL! pályázaton nyert  erdélyi tanulmányutunkat, utazásunkat, szállásunkat.

2014. április 28-án hajnali órákban indult útnak az iskola 44 fős csapata. A 40 fős diáksereget 4 pedagógus kísérte. A tanulmányút célterülete Erdély volt. A kalandozás 5 napig tartott.

Az utazás célja az összetartozás érzésének megtapasztalása, a magyarságtudat növelése, az eddigi tudásuk elmélyítése. A táj szépségének, a természetnek mint értéknek a tisztelete, a megóvása, és az ezekre való ösztönzés. A hátrányos helyzetű tanulóink is ismerjék meg a határon túli magyarok életét, a népi kultúrát, valamint a szokásaikat.

Az induláskor a pedagógusok fotópályázatot hirdettek, mely szerint a legszebb, a leglátványosabb képek díjazásra kerülnek. A képeket az út után kinyomtatva kell a gyerekeknek leadniuk.

A 7. évfolyamos tanulók első nap megalakították csapataikat. Az első erdélyi állomás Nagyszalonta volt, ahol idegenvezetést kaptak, és ellátogathattak az Arany János Emlékmúzeumba. Az idegenvezetés mellett az előre kijelölt diákok elmondták idézeteiket, összegyűjtött információikat. Ez a további helyszíneken is így zajlott.

Nagyváradon rendkívüli művészettörténeti órán vehettek részt. Este pedig Kolozsvár főterén emlékeztek meg történelmi nagyjainkról.

A csapatok innentől kezdve minden nap kaptak egy-egy feladatlapot, amelyet a nap végére el kellett készíteniük. Ezt a pedagógusok értékelték, összesítették, majd az utolsó napon kihirdették az eredményeket. 

A feladatlapok mellett párokban útinapló készült az eseményekről, élményekről minden egyes nap után.

A következő három napban változatos programokban részesültek. A kirándulás napi 10-12 órás város- és környezeti felfedezésből állt. Ellátogattak a turisták által kedvelt nevezetességekhez, mint például a tordai sóbányához, Tamási Áron sírjához (ahol a nagyszalontai, a madéfalvi látogatáshoz hasonlóan elhelyezték a koszorújukat a gyerekek), Szejkefürdőre, Székelyudvarhely központjába, a zeteváraljai víztározóhoz, a Békás-szoroshoz, a Gyilkos-tóhoz, a Szent Anna-tóhoz, a Medve-tóhoz, Csíkszeredára, Marosvásárhelyre és a kopjafatemetőhöz Nyerges-tetőn. Ez utóbbi helyen a gyerekek feladata az volt, hogy keressék meg a Hatvan város Önkormányzata által állított kopjafát. Ez pillanatok alatt sikerült, majd pedig egy hetedikes lány nemzeti színű szalagot kötött a kopjafára.

Minden kulturális program mellett a legnagyobb hatást a fogadó város, Gyergyószentmiklós és annak diákjai váltották ki. Az erdélyi gyerekek bátran megszólították a vendégeket: játékra, vetélkedőre hívták őket. Szerda este még közösen táncházba is mentek. Néptáncosok segítségével tanulhatták meg a hatvani diákok az alaplépéseket, valamint helyi jellegzetes ételeket, italokat kóstolhattak meg a táncházba érkezők. A gyerekek egymást megajándékozták. 

Mindannyiunknak felejthetetlen élmény volt ez az út. Bennünket, tanárokat nagy örömmel töltött el amikor megtudtuk, hogy az egyik kislány ezt mondta otthon: olyan volt, mitha hazamentem volna. 

Nagy-Tóth Zsuzsanna tanár

Képek a kirándulásról a PICASAWEB-en!


Határtalanul 2015

Mint arról már bizonyára értesültetek a HATÁRTALANUL! program keretében Erdélyi magyar emlékhelyek címmel iskolánk pályázatot nyert, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázatán, melyet azért  hirdetettek meg, hogy anyagilag is támogassanak tanulmányi kirándulásokat külhoni magyarlakta területekre. A pályázatnak köszönhetően 2015. április 26. és május 1. között / 6 nap, 5 éjszaka/ iskolánkból 33 hetedikes tanuló és 4 tanár utazhat kedvezményesen Erdélybe tanulmányi útra.A pénzt az utazás költségeire és szállásra lehet felhasználni. A tanulmányi kirándulás célja: a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítése,  a magyarországi és külhoni magyar gyerekek közötti kapcsolat erősítése.

Tervezett programok:

1.nap: április 26. vasárnap.Hatvan–Nagyvárad: megnézzük Szent László hermáját a székesegyházban, séta a városban. Királyhágó.  Tordaszentlászló: Kalotaszegi Tájmúzeum, Kolozsvár – Szent Mihály templom, Mátyás király szobra, szülőháza.  Szállás Kolozsváron.

2. nap. április 27. hétf. Kolozsvár de: a Házsongárdi temetőben koszorúzás, sírok rendbetétele helyi tanulókkal együtt. Torda: sóbarlang. Torockó megtekintése, Böjte Csaba Gyerekotthon tanulóival közös éneklés, beszélgetés, ajándékozás. Szállás Torockón.

3. nap  április 28. Kedd: Indulás Torockóról Segesvárra. Séta a világörökség részének jelölt városban, Fehéregyházán amúzeum és a Petőfi emlékhely megtekintése és megkoszorúzása. Székelykeresztúr – Bem apó szállása.   Székelyudvarhelyen a  szoborpark megismerése, koszorúzás. Vasszékely szobra, Benedek Elek szobra.  Farkaslaka : Tamási Áron sírjánál megemlékezés, koszorúzás. Szejkefürdő: székely –kapusor, Orbán Balázs sírjánál  koszorúzás. Szállás Csíkszeredán

4. nap  április 29. szerda  Indulás Csíksomlyóra   A kegytemplom megtekintése, séta a nyeregben. Csíkkozmás-Nyergestetőn  a kopjafatemető megcsodálása. Séta a Szent Anna-tónál és a Mohos-tőzegláp ösvényein. Madéfalva:  a emlékmű megkoszorúzása. Szállás Gyergyószentmiklóson .

5.nap ápr.30. csütörtök. De: Iskolai program:  irodalom- és énekóra és akadályverseny Gyergyószentmiklóson Du: Békás-szoros, Gyilkos-tó, este: táncház. Szállás Gyergyószentmiklóson.     

6. nap május 1. péntek  Indulás haza Gyergyószentmiklósról. Szováta: Medve-tó, Marosvásárhely: Kultúrpalota, Bolyaiak szobránál koszorúzás. Érkezés  Hatvanba  este 11- 12 óra körül .

Kisérőtanárok: Gardynik Katalin,  Valcsák Lászlóné, Molnár Szabolcsné, Péter László

Terveink szerint megismerkedünk torockói, kolozsvári és  gyergyószentmiklósi gyerekekkel és közös órákon veszünk részt. Az utazást megelőzően előkészítő órák lesznek, utána pedig megosztjuk veletek élményeinket  a tanulmányi kirándulásról bemutató előadáson és a honlapon is, nemzeti összetartozás napot szervezünk. A sajtót, rádiót és a TV-t is szeretnénk mindenről értesíteni. 

Nagy örömmel készülünk az utazásra. 2015-ben az utazásra való felkészítésként több részből álló Erdély-ismerti vetélkedőt tervezünk tanulóink számára. A nyertesek a játék végén jutalomban részesülnek. Kéthetente pénteken jelennek majd meg a soron következő kérdések a könyvtári hirdetőtáblán és iskolánk honlapján. A megoldásokat az iskolai könyvtárban Bea néninél lehet leadni. Itt segítséget is kaphattok a feladatok megoldásához. Vegyél részt Te is a vetélkedőben! Megtudhatod, hogy nagy költőink, íróink közül milyen sokan erdélyi származásúak. Minden érdeklődőt szeretettel várnak vetélkedni a kérdéseket összeállító és az utazást kísérő tanárok.

HATÁRTALANUL Erdélyben verseny fordulói:

1. Forduló: keresztrejtvény

2. Forduló: hét szerző, művek, szülőhelyek, idézetek


Határtalanul!

Tanulmányi kirándulás Erdélyben, 2015

A Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola tanulói és tanárai nevében köszönetet mondok az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, hogy tanulónként 30.812 Ft-tal támogatta a HATÁRTALANUL! pályázaton nyert  erdélyi tanulmányutunkat, utazásunkat, szállásunkat.

Tanulmányutunk 2015. április 26-tól május 1-ig tartott, a 33 diákot 4 pedagógus kísérte

Utvonalunk a következő volt: Nagyvárad, Királyhágó, Tordaszentlászló, Kolozsvár, Torda, TorockóSegesvárra, Fehéregyháza, Székelykeresztúr, Székelyudvarhely, Tolvajos-tető, Csíksomlyó, Nyerges-tető, Szent Anna-tó Mohos-tőzeglápTorjai Büdös-barlang, Madéfalva, Gyergyószentmiklós, Békás-szoros, Gyilkos-tó, Szováta, Marosvásárhely. kb 1650 km-t tettünk meg 6 nap alatt.

Az utazás célja az összetartozás megélése, a hazaszeretet érzésének növelése, az eddigi történelmi, irodalmi, művészettörténeti tudásuk elmélyítése, az erdélyi diákok életének megismerése, a táj szépségének felfedezése. Tanulóink is ismerjék meg Erdély népi kultúráját,  szokásaikat.

A kirándulásra Erdély-ismereti vetélkedővel, vidám irodalmi műsorral, énekekkel készültünk Már az induláskor fotópályázatot hirdettünk: a legszebb, a leglátványosabb képek díjazásra kerülnek.

A 7. évfolyamos tanulóinkat az első nap csapatokba osztottuk és naponta feladatokat oldottak meg. Valcsák Lászlóné Krisztike tartotta az idegenvezetést, emellett az előre kijelölt diákok kiselőadást tartottak, verseket szavaltak, A csapatok minden nap kaptak egy-egy feladatlapot, amelyet a nap végére el kellett készíteniük. Ezt Krisztike tanárnő értékelte, majd az utolsó napon kihirdette az eredményt. Mindenki kapott valamilyen jutalmat. A feladatlapok mellett a gyerekek párokban útinaplót készítettek az eseményekről, élményeikről minden egyes nap után. Volt alkalmunk megismerkedni erdélyi diákokkal Kolozsváron, Torockón, Gyergyószentmiklóson. Az utolsó nap estéjén még néptáncot is tanultunk.

Mindannyiunknak felejthetetlen élmény volt ez az út. Bennünket, tanárokat nagy örömmel töltött el amikor a kirándulás után írt fogalmazásokból kitűnt, hogy sok tanulónak nagyon megtetszett Erdély, még néhányszor vissza szeretnének menni. 

Gardynik Katalin tanár

A kirándulásról olvassatok el egy tanulói fogalmazást és néhány részletet:

Mit adott nekem az erdélyi tanulmányi kirándulás?

Április 26-án hajnalban kezdetét vette a várva várt erdélyi kirándulásunk. Már mindenki izgatottan várta ezt a napot.

Egy hét alatt rengeteg ismerettel lettem gazdagabb. Nagyon sok történelmi, földrajzi és művészettörténeti dolgot tanulhattunk, emellett szórakozhattunk is.

Megtekinthettük a madéfalvi veszedelem emlékművét, Mátyás király szobrát Kolozsváron, azt a körtefát, amely alatt Petőfi utolsó versét írta. A hegyek között, a Békás-szorosban is jártunk és még rengetek természeti szépséget és épületet tekinthettünk meg. Kiegészítésként mindig meghallgattunk legendákat, amelyek nagyon érdekesek voltak.

Hogy soha se unatkozzunk, tanáraink összeállítottak nekünk feladatlapokat, amelyeket mindenki buzgón töltögetett csapattársaival a buszon töltött idő alatt. A kirándulás végén kihirdették az eredményt. Minden csapat kapott egy kis ajándékot nyereményként.

Volt alkalmunk erdélyi gyerekekkel találkozni, pl: Torockón a gyermekotthonban, ahol ajándékokat adtunk az ottani gyerekeknek, ők pedig zenés műsorral viszonozták azt. Énekeltünk is velük néhány népdalt.

Gyergyószentmiklóson is ismerkedtünk velünk, egyidősekkel. Egy vidám irodalmi műsort adtunk elő nekik, ők pedig szintén egy zenés műsort mutattak be. Este táncházat rendeztek az iskolájukban, ahol velük együtt táncolhattunk. Szerettük volna tartani a kapcsolatot a diákokkal, ezért elérhetőségi címeket is cseréltünk egymással. Mindenki nagyon jól érezte magát.

A templomokban és az emlékműveknél többször elénekeltük a magyar és székely himnuszt. A Csíksomlyói templomban a Mária-dalok sem maradhattak el. A buszon is rengeteget énekeltünk, így mindig jókedvűek voltunk.

Néhány népi hagyományt is megismertünk. A kalotaszegi múzeumban egy parasztházat mutattak be nekünk. Háztartási tárgyakat és népviseleti ruhákat is láthattunk. Pár helyen májusfát figyelhettünk meg a kapukra felhelyezve és nagyon finom kürtös kalácsot is ehettünk. Az  íze még ma is a számban van.

Nekem a Békás-szoros és a Szent Anna tó tetszett a legjobban. Gyönyörű volt a táj. Erdők és hegyek borítottak be szinte mindent.

Nagyon örülök, hogy elmehettem Erdélybe. Szívesen visszamennék. Csodálatos helyeken járhattunk, felejthetetlen élmény volt számomra.

Nagy Réka 7.b

Képgaléria – Határtalanul Erdélyben 2015

Képek a kirándulásról a PICASAWEB-en!


2012 Tervek

2012 A tanulmányút értékelése

2012 Beszámoló

← Visszalépés a Határtalanul pályázat főmenübe.